Driver modeling and science and industry – 2nd – 3rd March 2006, Berlin
Aim of the first Berlin Symposium for “driver modeling” was the bundling of activities for the field of formal mapping of driver behavior and states. The conference was an initiative of the Berlin competence network of driver modeling, which was formed in August 2005. The selection of speakers and lecture topics was designed so that the science will be offered a forum for discussion on the one hand, and that sufficient space was made to also introduce commercial driver model approaches on the other hand.
Program
Block 1: The many sides of driver Modelling – Chair: Thomas Jürgensohn
- Jürgensohn: Modelle des Fahrers: Von Differentialgleichungs- bis zu Konzeptmodellen
- Kramer: Regler-Mensch-Modelle für die Kraftfahrzeugführung
- Wagner: Psychophysikalische Fahrermodelle im Lichte neuer Empirie
Block 2: Driver models in vehicle simulation – Chair: Harald Kolrep-Rometsch
- Butz & M. Ehmann: Ein synthetisches Fahrermodell zur robusten Fahrzeugführung: Optimale Bahnplanung
- Ehmann & M. Irmscher: Ein synthetisches Fahrermodell zur robusten Fahrzeugführung: Fahrertypspezifische Regelung
- Renski: Application of a driver model in computer simulation of the car curved motion
Block 3: Industrial Application – Chair: Marita Irmscher
- Prokop: Anforderungen an Fahrermodelle aus Sicht der Fahrzeugentwicklung
- -M. Wolter: Fahrermodelle in der Steuergeräteentwicklung und -applikation
Block 4: Cognition und Operation – Chair: Thomas Jürgensohn
- A. Rösler & G.P. Ostermeyer: Handlungsplanende Fahrermodelle und deren
- Wechselwirkungen
- Lüdtke: Modellierung der kognitiven Beanspruchung von Fahrern am Beispiel von Autobahnauffahrten
- Urbas: Modellgestützte Vorhersage der Interferenz von Haupt- und Nebenaufgaben im Fahrzeug
- Krajzewicz: Umsetzung der taktischen Ebene in einem kognitiven Fahrermodell
Block 5: Discussion forum “What we require from driver models and what can we expect?” – Chair: Harald Kolrep-Rometsch