2023
Upadrasta, V., Leitner, R. (2023). Public’s Perspective on Civil Drones: Reasons to support and oppose. In: Tared Ahram and Redha Taiar (Eds.) Human Interaction and Emerging Technologies (IHIET-AI 2023): Artificial Intelligence and Future Applications. AHFE (2023) International Conference. AHFE Open Access, vol 70. AHFE International, USA. http://doi.org/10.54941/ahfe1002961
2022
Fiebig, A., Ackermann, D., Böhm, S., Chudalla, M., Karakantas, A., Oehme, A., Pourpart, S., Schuck, M., Strigari, F., Weinzierl, S. (2022). Attribute zur gesamtheitlichen Charakterisierung der Wahrnehmung von Straßenverkehrsgeräuschen. Fortschritte der Akustik: Tagungsband d. 48. DAGA, Stuttgart, Germany 500–503.
Langer, D., Legler, F., Kotsch, P., Dettmann, A., & Bullinger, A. C. (2022). I Let Go Now! Towards a Voice-User Interface for Handovers between Robots and Users with Full and Impaired Sight. Robotics, 11(5), 112. https://doi.org/10.3390/robotics11050112
Leitner, R., & Miller, R. (2022). Human Factors Assessment of a New Control Room System in a Nuclear Power Plant. Chemical Engineering Transactions, 91, 529-534. https://doi.org/10.3303/CET2291089
Leitner, R., Oehme, A. (2022). Planning Remote Multi-airport Control—Design and Evaluation of a Controller-Friendly Assistance System. In: Fürstenau, N. (eds) Virtual and Remote Control Tower. Research Topics in Aerospace. Springer, Cham. https://doi.org/10.1007/978-3-030-93650-1_20
Oehme, A., Leitner, R., Schweidler, P., Sakkas, S., & Wiesemann, T. (2022). Can a legacy be surpassed? Human-factors evaluation in system design. Transportation research procedia, 66, 70-79. https://www.sciencedirect.com/journal/transportation-research-procedia/vol/66/suppl/C
Onnasch, L., Kostadinova, E., & Schweidler, P. (2022). Humans can’t resist robot eyes–reflexive cueing with pseudo-social stimuli. Frontiers in Robotics and AI, 72. https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/frobt.2022.848295/
2021
Böhm, S. (2021). Do you know your user group? Why it is essential to put your user-requirements analysis on a broad database. Universal Access in the Information Society. https://doi.org/10.1007/s10209-021-00805-3
Horn, H.-P. (2021). Entwicklung und Prüfung eines Selbsttests zur Erfassung der subjektiven Wahrnehmung und Bewertung verkehrssicherheitsrelevanter Leistungsmerkmale und Verhaltensweisen älterer Autofahrer. Berichte der Bundesanstalt für Straßenwesen, Fahrzeugtechnik. Heft M 310. Fachverlag NW in Carl Ed. Schünemann KG. ISBN 978-3-95606-559-0. HIER erhältlich.
Jürgensohn T., Platho C., Stegmaier D., Hartwig M., Krampitz M., Funk L., Plass T., Ehrlich H. (2021). Rechtliche Rahmenbedingungen für die Bereitstellung autonomer und KI-Systeme. baua: Fokus. Dortmund: Bundesanstalt für Arbeitsschutz und Arbeitsmedizin. https://doi.org/10.21934/baua:fokus20210602
Leitner, R., Oehme, A., de Silva, J., Blum, S., Berberich, J., Böhm, S. (2021). Kamera-Monitor-Systeme als Fahrerinformationsquelle. Berichte der Bundesanstalt für Straßenwesen, Fahrzeugtechnik, Heft F 136. Fachverlag NW in Carl Ed. Schünemann KG. ISBN 978-3-95606-551-4. HIER erhältlich.
Schweidler, P. (2021). Case Story: Intendicate – an intuitive and iconic method to indicate robotic motion. Hier erhältlich.
Upadrasta V., Hamdan J., Leitner R., Kolrep H. (2021) Who Are the Stakeholders of Drone Use? Roles, Benefits, Risk Perceptions, and Solutions. In: Ahram T., Taiar R. (Eds.) Human Interaction, Emerging Technologies and Future Systems V. IHIET 2021. Lecture Notes in Networks and Systems, vol 319. Springer, Cham. https://doi.org/10.1007/978-3-030-85540-6_72
2020
Gierig, S., Merkle, F., Pawelke, C., & Müller-Plath, G. (2020). Simulation in perfusion: evaluating the efficacy of a specific training with eye-tracking. Perfusion. https://doi.org/10.1177/0267659120918779
Lafrenz, B., & Oehme, A. (2020). Ergonomic Design of Mobil Interaction Devices to Assist Field Worker and Increase Process Safety. Chemical Engineering Transactions, 82, 145-150. https://doi.org/10.3303/CET2082025
Miller, R., Leitner, R., Gierig, S. & Kolrep, H. (2020). Are They Ready for Operation? How to Assess the Control Room System of a New NPP. atw International Journal of Nuclear Power (65, 498-503).
Oehme A., Upadrasta V., Kotsch P. (2020) Development of a Multilingual Questionnaire for the Deaf Community – Guidelines and Challenges. In: Stephanidis C., Antona M., Gao Q., Zhou J. (eds) HCI International 2020 – Late Breaking Papers: Universal Access and Inclusive Design. HCII 2020. Lecture Notes in Computer Science, vol 12426. Springer, Cham. https://doi.org/10.1007/978-3-030-60149-2_9
Schweidler, P., Tausch, A., Oehme, A. & Jürgensohn, T. (2020). MRI-Szenarien einfach klassifizieren mit der Kontext-Person-Roboter-Heuristik „KOPROH“. baua:Fokus. Dortmund: Bundesanstalt für Arbeitsschutz und Arbeitsmedizin. https://doi.org/10.21934/baua:fokus20200711
Schweidler, P., Oehme, A. & Jürgensohn, T. (2020). Objektivierbare Performancekriterien. In: Autonome Roboter für Assistenzfunktionen: Interaktive Grundfertigkeiten – Ergebnisse und Forschungsperspektiven des Förderprogramms ARA1 (S. 57-75). Dortmund: Bundesanstalt für Arbeitsschutz und Arbeitsmedizin. https://www.doi.org/10.21934/baua:bericht20200917
Upadrasta V., Oehme A., Böhm S. (2020) User-Centred Design for Accessibility in Media Content – Sign Language and Virtual Signer. In: Stephanidis C., Antona M., Gao Q., Zhou J. (eds) HCI International 2020 – Late Breaking Papers: Universal Access and Inclusive Design. HCII 2020. Lecture Notes in Computer Science, vol 12426. Springer, Cham. https://doi.org/10.1007/978-3-030-60149-2_11
2019
Horn, H.-P. & Gehlert, T. (2019). Marktüberblick über technische Maßnahmen zur Vermeidung von Ablenkung. Gesamtverband der Deutschen Versicherungswirtschaft. (Verfügbar unter: https://udv.de/de/publikationen/forschungsberichte/marktueberblick-ueber-technische-massnahmen-zur-vermeidung-ablenkung)
Kolrep, H. (2019) Fatigue Risk Management. 9th International Summer School on Aviation Psychology ISAP’19: Next generation aviation: challenges in future aviation systems. Graz (Austria) July 1-5 2019.
Oehme, A., Böhm, S., Gierig, S., Pourpart, S. (2019). Aufgabenbezogener Einsatz moderner Interaktionskonzepte zur Kommunikation zwischen Leitwartenoperateuren und Beschäftigten in der Anlage. Bundesanstalt für Arbeitsschutz und Arbeitsmedizin (BAuA) (Hrsg.). https://doi.org/10.21934/baua:bericht20191125
Oehme, A., Jürgensohn, T., Böhm, S., Upadrasta, V., Göbel, M. & Blechschmidt, M. (2019). Nutzerorientierte Gestaltung und Integration von MRK am Praxisbeispiel. Projektatlas Kompetenz Montage, kollaborativ und wandlungsfähig. F. Hees et al. (Hrsg.). S. 124. https://komo-publikationen.ima.rwth-aachen.de/
Sauerteig, S.; Vatanen, T. Wilke, N. Hoffmann, C. & Kolrep, H. (2019). Investigating Preferred Robot Morphology: Acceptance of Robots in Health Care. 23. Fachtagung der Gesellschaft für angewandte Wirtschaftspsychologie (GWPs), Berlin 14.-16. März 2019
Schlacht I.L., Kolrep H., Daniel S., Musso G. (2019) Impact of Plants in Isolation: The EDEN-ISS Human Factors Investigation in Antarctica. In: Stanton N. (eds) Advances in Human Factors of Transportation. AHFE 2019. Advances in Intelligent Systems and Computing, vol 964. Springer. pp. 794-806. http://doi.org/10.1007/978-3-030-20503-4_71
Schneider, A., Kolrep, H., Jordi, C., Richard, P., Horn, H.-P., & Lange, J. (2019). How to prevent medication errors: A multidimensional scaling study to investigate the distinguishability between self-injection platform device variants. Expert Opinion on Drug Delivery, 16(8), 883–894. https://doi.org/10.1080/17425247.2019.1637852
Upadrasta V., Kolrep H., Oehme A. (2019) Improve Your Task Analysis! Efficiency, Quality and Effectiveness Increase in Task Analysis Using a Software Tool. In: Ahram T. (eds) Advances in Artificial Intelligence, Software and Systems Engineering. AHFE 2019. Advances in Intelligent Systems and Computing, vol 965. Springer. pp. 366-378. https://doi.org/10.1007/978-3-030-20454-9_38
2018
Kolrep, H. & Onnasch, L. (2018) Automation with Humans – Where is Loop? In. W. Kallus, C. Könczöl, S. Papp & R. Schmidt (Eds.) Aviation Psychology in Austria – 3. Vienna: Facultas Verlag, S. 25-46.
Jürgensohn, T., Böhm, S., Gardas, D., & Stephani, T. (2018). Entwicklung der Fahr- und Verkehrskompetenz mit zunehmender Fahrerfahrung. Berichte der Bundesanstalt für Straßenwesen, Fahrzeugtechnik, Heft M 280.
https://www.bast.de/BASt_2017/DE/Publikationen/Berichte/unterreihe-m/2019-2018/m280.html
Leitner, R. (2018). Entwicklung eines Planungstool-Prototyps zur gleichzeitigen Kontrolle der Flugbewegungen auf mehreren Flughäfen. tredition GmbH.
2017
Berberich, J., & Leitner, R. (2017). The Look of Tiredness – Evaluation of Pilot Fatigue Based on Video Recordings. In Aviation Psychology and Applied Human Factors, pp. 86-94. Göttingen: Hogrefe. https://doi.org/10.1027/2192-0923/a000122
Jürgensohn, T.; Schwarz. J., Heß, R., Platho, C. (2017). Sicherheitspotentiale durch Fahrradhelme. Einordnung der Bedeutung des Fahrradhelmes bei den Maßnahmen zur Verbesserung der Verkehrssicherheit und Instrumente zur Erhöhung der Helmtragequote. Studie im Auftrag der Bundesländer Baden Württemberg und Thüringen. Kurzfassung Langfassung
Leitner, R. & Onnasch, L. (2017.). Das Interaktionskonzept. In Schuchardt, A., Peperhove, R. & Gerhold, L. (Hrsg.): Situationsbezogene Helferkonzepte zur verbesserten Krisenbewältigung. Ergebnisse aus dem Forschungsverbund ENSURE. Schriftenreihe Sicherheit Nr. 22, S. 183-202. Forschungsforum Öffentliche Sicherheit, Freie Universität Berlin. ISBN Print: 978-3-96110-038-5, ISBN Online: 978-3-96110-039-2, www.schriftenreihe-sicherheit.de
Schuchardt, A., Peperhove, R., Schulze, K., Leitner, R., Onnasch, L., Jendreck, M., Wurster, S., Joschko, S., Diederichs, M., Winzer, A. & Kasch, V. (2017.). Vollübungen im Projekt ENSURE. In Schuchardt, A., Peperhove, R. & Gerhold, L. (Hrsg.): Situationsbezogene Helferkonzepte zur verbesserten Krisenbewältigung. Ergebnisse aus dem Forschungsverbund ENSURE. Schriftenreihe Sicherheit Nr. 22, S. 137-182. Forschungsforum Öffentliche Sicherheit, Freie Universität Berlin. ISBN Print: 978-3-96110-038-5, ISBN Online: 978-3-96110-039-2, www.schriftenreihe-sicherheit.de
Schulze, K., Leitner, R. & Joschko, S. (2017.). Ausbildungskonzepte. In Schuchardt, A., Peperhove, R. & Gerhold, L. (Hrsg.): Situationsbezogene Helferkonzepte zur verbesserten Krisenbewältigung. Ergebnisse aus dem Forschungsverbund ENSURE. Schriftenreihe Sicherheit Nr. 22, S. 113-133. Forschungsforum Öffentliche Sicherheit, Freie Universität Berlin. ISBN Print: 978-3-96110-038-5, ISBN Online: 978-3-96110-039-2, www.schriftenreihe-sicherheit.de
Schulze, K., Leitner, R. & Schuchardt, A. (in prep.). What to do with civilian helpers? Coordination of volunteers in disaster management. In: Case Studies in Disaster Preparedness, London: Elsevier.
2016
HFC (2016). Mittler zwischen Mensch und Technik. Cluster Report Verkehr, Mobilität und Logistik der Hauptstadtregion Berlin-Brandenburg./ Mediator between human and technology. Cluster Report Transport, Mobility and Logistics in the Capital Region Berlin-Brandenburg. Berlin Partner für Wirtschaft und Technologie GmbH.
Kupschick, S., Pendzich, M., Gardas, D., Jürgensohn, T., Wischniewski, S., & Adolph, L. (2016). Predicting firefighters‘ exertion based on machine learning techniques. In baua: Focus. DOI: 10.21934/baua:focus20161107.
Leitner, R., & Oehme, A. (2016). Design und User Experience in der Flugsicherung – Assistenzsystem zur Fernüberwachung im Multi-Airport-Betrieb. In: Krzywinski, J. & Linke, M. & Wölfel, C. (Hrsg.). Entwerfen Entwickeln Erleben 2016 – Beiträge zum Industrial Design (Technisches Design 10), S. 63-78, Dresden: TUDpress.
Leitner, R., & Oehme, A. (2016). Planning Remote Multi-Airport Control – Design and Evaluation of a Controller-Friendly Assistance System. In: N. Fürstenau (Hrsg.). Virtual and Remote Control Tower: Research, Design, Development and Validation, S. 139-160. Springer International Publishing. DOI: 10.1007/978-3-319-28719-5_7
Oehme, A., Berberich, J., Maier, X., & Böhm, S. (2016). Barrierefreiheit bei Fernlinienbussen. Berichte der Bundesanstalt für Straßenwesen, Fahrzeugtechnik, Heft F 114.
http://www.bast.de/DE/Publikationen/Berichte/unterreihe-f/2017-2016/f114.html?nn=724636
Oehme, A., Horn, H.-P., Wieser, M., Waizenegger, W. & Fernando, W. A. C. (2016). User Experience in immersive TV – A research agenda. In Proceedings of IEEE International Conference on Image Processing (ICIP). 25 – 28 Sept. 2016, Phoenix, USA. DOI: 10.1109/ICIP.2016.7532376.
Onnasch, L., Bilbao, S., Bürglen, J., Fonoll, J., Giblett, I., Gonzales, I., Sillauren, S. & Kolrep, H. (2016). Introducing the Human Factors Reference Technology Platform for efficient System Development. Proceedings of the 32nd Conference of the European Association for Aviation Psychology. – Thinking High AND Low: Cognition and Decision Making in Aviation. 26.-30. September 2016, Cascais, Portugal.
Onnasch, L., Bürglen, J., Tristram, S. & Kolrep, H. (2016). Break it down! A Practitioners´ Software Tool for Human Factors Task Analysis and Human Error Identification. Proceedings of the 32nd Conference of the European Association for Aviation Psychology. – Thinking High AND Low: Cognition and Decision Making in Aviation. 26.-30. September 2016, Cascais, Portugal.
Onnasch, L., Maier, X. & Jürgensohn, T. (2016) Mensch-Roboter-Interaktion – Eine Taxonomie für alle Anwendungsfälle. baua: Fokus, Bundesanstalt für Arbeitsschutz und Arbeitsmedizin (1. Auflage), S. 1-12. DOI: 10.21934/baua:fokus20160630
Platho, C., Paulenz, A., & Kolrep, H. (2016). Wahrnehmungspsychologische Analyse der Radfahraufgabe. Berichte der Bundesanstalt für Straßenwesen, Mensch und Sicherheit, Heft F 267.
http://www.bast.de/DE/Publikationen/Berichte/unterreihe-m/2017-2016/m267.html?nn=725370
Schreer, O., Waizenegger, W., Fernando, W., Arachchi, H.K., Oehme, A., Smolic, A., Yargicoglu, B., Akman, A., Curjel, U. (2016). Mixed reality technologies for immersive interactive broadcast. In IBC 2016 Conference Proceedings. 14-18 Sept. 2016, Amsterdam, Netherlands. DOI: 10.1049/ibc.2016.0030.
Schwarze, T., Lauer, M., Schwaab, M., Romanovas, M., Böhm, S., & Jürgensohn, T. (2016). A Camera-Based Mobility Aid for Visually Impaired People. KI – Künstliche Intelligenz, 30(1), 29—36.
Schwarze, T., Lauer, M., Schwaab, M., Romanovas, M., Böhm, S., & Jürgensohn, T. (2016). Ein kamerabasierter Ansatz zur intuitiven Assistenz sehbehinderter Menschen. In M. Heizmann, T. Längle & F. P. León (Hrsg.) Forum Bildverarbeitung, S. 269 – 283.
Wäfler, T., Kolrep, H. & Waterson, P. (2015). Technik als Option – Einmischung als Muss. In: R. Wieland, O. Strohm, W. Hacker & P. Sachse (Hrsg.) Wir müssen uns einmischen. Arbeitspsychologie für den Menschen. Kröning: Asanger Verlag, S. 140-148.
2015
Fuß, A., Brinkmann, F., Jürgensohn, T., & Weinzierl, S. (2015). Ein vollsphärisches Multikanalmesssystem zur schnellen Erfassung räumlich hochaufgelöster, individueller kopfbezogener Übertragungsfunktionen. Fortschritte der Akustik – DAGA 2015, 16.-19. März, Nürnberg, Germany, p. 1114-1117.
Jürgensohn, T., & Alms, R. (Hrsg.) (2015). Fahrermodellierung in Wissenschaft und Wirtschaft. 5. Berliner Fachtagung Fahrermodellierung, 11. Juni 2015. Fortschr.-Ber. VDI Reihe 22 (Mensch-Maschine-Systeme), VDI Verlag: Düsseldorf.
Schwarze, T., Lauer, M., Schwaab, M., Romanovas, M., Böhm, S., & Jürgensohn, T. (2015). An Intuitive Mobility Aid for Visually Impaired People based on Stereo Vision. The IEEE International Conference on Computer Vision (ICCV) Workshop. 7 – 13 Dezember 2015, Chile. DOI 10.1109/ICCVW.2015.61
2014
Kocks, S., Oehme, A., Rad, T., Budweg, B., & Feuerle, T. (2014). Evaluation of an Automated Taxi Concept in a Distributed Simulation Environment. N. Yamamoto & K. Yamamoto (Hrsg.). Air Traffic Management and Systems: Selected Papers of the 3rdENRI International Workshop on ATM/CNS (EIWAC2013) (Lecture Notes in Electrical Engineering). New York: Springer
Leitner, R., & Jürgensohn, T. (2014). Entwicklung einer grafischen Benutzeroberfläche zur Fernüberwachung mehrerer Flughäfen. In: A. Wendemuth, M. Jipp, A. Kluge, D. Söffker (Hrsg.). 3. Interdisziplinärer Workshop Kognitive Systeme: Mensch, Teams, Systeme und Automaten, Magdeburg, 25. – 27. März 2014.
Leitner, R., & Jürgensohn, T. (2014). MasterMAN – Assistenzsystem zur Fernüberwachung von Regionalflughäfen im Multi-Airport-Betrieb. In: Grandt, M., & Schmerwitz,S. (Hrsg.). 56. Fachausschusssitzung Anthropotechnik der Deutschen Gesellschaft für Luft- und Raumfahrt – Lilienthal-Oberth e.V.: Der Mensch zwischen Automatisierung, Kompetenz und Verantwortung, Ottobrunn, 14.-15.Oktober. DGLR-Bericht 2014-01.
Oehme, A., Kolrep, H., Person, F. & Byl, C. (2014). Taxonomie von Fehlhandlungen bei der Fahrzeugführung. Berichte der Bundesanstalt für Straßenwesen, Fahrzeugtechnik, Heft F 95.
http://www.bast.de/DE/Publikationen/Berichte/unterreihe-f/2015-2014/f95.html
2013
Jürgensohn, T., & Kolrep, H. (Hrsg.) (2013). Fahrermodellierung in Wissenschaft und Wirtschaft. 4. Berliner Fachtagung Fahrermodellierung 13./14. Juni 2013. Fortschrittsbericht des VDI in der Reihe 22 (Mensch-Maschine-Systeme), VDI-Verlag: Düsseldorf.
Kocks, S., Oehme, A., Budweg, B., & Feuerle, T. (2013). Onboard Taxi Guidance — Tactical Support for Pilots Facing Automated Ground Operations. Proceedings of AIAA Modeling and Simulation Technologies (MST) Conference, August 19-22, 2013, Boston, MA, DOI: 10.2514/6.2013-4909
Kolrep-Rometsch, H., Leitner, R., Platho, C., Richter, T., Schreiber, A., Schreiber, M., Butterwegge, P. (2013). Abbiegeunfälle Pkw/Lkw und Fahrrad. Berlin: Gesamtverband der Deutschen Versicherungswirtschaft e.V. Link
Oehme, A. (2013). Ästhetisches Verständnis und ästhetische Wertschätzung von Automobildesign. Eine Frage der Expertise. Potsdam: Universitätsverlag. Dissertation. http://opus.kobv.de/ubp/volltexte/2013/6201/
Oehme, A., Leitner, R., & Wittbrodt, N. (2013). Challenges of Multiple Airport Control – Experimental investigation of a Multiairport Control Concept. Aviation Psychology and Applied Human Factors, 3 (1), 1-8.
Pendzich, M., Kupschick, S., & Bleyer, T. (2013). Intelligente Schutzausrüstung lernt maschinell – Gebrauchstaugliche neue Informationstechnologien. Zeitschrift für Arbeitswissenschaft. 67(3), 169-174.
Platho, C., Pietrek, A., & Kolrep, H. (2013). Erfassung der Fahrermüdigkeit. Berichte der Bundesanstalt für Straßenwesen, Fahrzeugtechnik, Heft F 89.
Rietz, H. (2013). Barrierefrei Navigationssysteme – Blindenhund 2.0. Neue Zürcher Zeitung, 16.05.2013.
2012
Platho, C., Kolrep, H., Böhm, M., & Kühn, M. (2012). Effects of daytime running lights on vulnerable road users. Vortrag auf der International Conference of Transport & Traffic Psychology (ICTTP), Groningen.
Platho, C., Kolrep, H., & Schmidt, E.A. (2012). A users‘ perspective on in-vehicle fatigue warning systems. Vortrag auf der International Conference of Transport & Traffic Psychology (ICTTP), Groningen.
2011
Alms, R., Kupschik, S., Jürgensohn, T., Fischer, R., Butz, T., & Stumpe, P. (2011). Ein interdisziplinärer Ansatz zur Erzeugung von Sollkursen für die Fahrdynamiksimulation mittels Expertenwissen von Rennfahrern. In: Schmid, S., Elepfandt, M., Adenauer, J., & Lichtenstein, A. (Hrsg.). Reflexionen und Visionen der Mensch-Maschine-Interaktion – Aus der Vergangenheit lernen, Zukunft gestalten. 9. Berliner Werkstatt Mensch-Maschine-Systeme, Berlin, 5.-7. Oktober 2011. Fortschritt-Berichte VDI, Düsseldorf: VDI Verlag, S.130-131.
Böhm, M., Köth, K., Völker, S., Platho, C., Kolrep, H., & Kühn, M. (2011). Effects of Daytime Running Lights on Vulnerable Road Users. In Proceedings of the 9th International Symposium on Automotive Lighting. München: Utz. 177-188.
Leitner, R., Oehme, A., & Schulz-Rueckert, D. (2011). Planning Multi-Airport Traffic Control – Requirements and Design Implications. In: Schmid, S., Elepfandt, M., Adenauer, J., & Lichtenstein, A. (Hrsg.). Reflexionen und Visionen der Mensch-Maschine-Interaktion – Aus der Vergangenheit lernen, Zukunft gestalten. 9. Berliner Werkstatt Mensch-Maschine-Systeme, Berlin, 5.-7. Oktober 2011. Fortschritt-Berichte VDI, Düsseldorf: VDI Verlag.
Mohs, C., Platho, C., Kolrep-Rometsch, H., & Jürgensohn, T. (2011). Integrative Skala für die Selbsteinschätzung und Expertenbewertung von Fahrerzuständen zur Auslegung von Müdigkeits-Warnsystemen. In: Schmid, S., Elepfandt, M., Adenauer, J., & Lichtenstein, A. (Hrsg.). Reflexionen und Visionen der Mensch-Maschine-Interaktion – Aus der Vergangenheit lernen, Zukunft gestalten. 9. Berliner Werkstatt Mensch-Maschine-Systeme, Berlin, 5.-7. Oktober 2011. Fortschritt-Berichte VDI, Düsseldorf: VDI Verlag, S. 56-57.
Oehme, A., Kolrep, H., & Jürgensohn, T. (2011). Aesthetic Appreciation as a Matter of Expertise in Car Design. In.: Roozenburg, N.F.M, Chen, L.L., & Stappers, P.J. (Eds.) Proceedings of the IASDR 4th World Conference on Design Research, October 31 – November 4, 2011. University of Technology Delft, the Netherlands.
Platho, C., Kolrep, H., Böhm, M., Köth, K., Völker, S., & Kühn, M. (2011). Do low beam headlights as DRL influence gaze behavior and draw off attention from vulnerable road users? In Proceedings of the 9th International Symposium on Automotive Lighting. München: Utz. 906-918.
Platho, C., Kolrep, H., Böhm, M., Köth, K., Völker, S. & Kühn, M. (2011). Tagfahrlicht an Pkw. Forschungsbericht. Berlin: Unfallforschung der Versicherer. Link
Platho, C., Kolrep, H., Rössger, L., & Kühn, M. (2011). Nutzen und Risiken von Tagfahrlicht für Pkw-Fahrer und schwächere Verkehrsteilnehmer. Zeitschrift für Verkehrssicherheit, 57(4), S. 171-175.
Welke, S. Protzak, J., Rötting, M., & Jürgensohn, T. (2011): What is human? How the analysis of brain dynamics can help to improve and validate driver models. In Proceedings of the HCI International 2011.
2010
Alms, R., Chucholowski, C., Butz, T., & Jürgensohn, T. (2010). Generierung und Optimierung von Sollkursen mittels Expertenwissen und Heuristiken. In: Kolrep, H. & Jürgensohn, T. (Hrsg.). Zwischen kinematischen Menschmodellen und dynamisch-kognitiven Verhaltensmodellen.- 3. Berliner Fachtagung Fahrermodellierung, Berlin, 17./18. Juni 2010. Fortschritt-Berichte VDI, Düsseldorf: VDI Verlag, S.171-183
Böhm, S., &; Jürgensohn, T. (2011). Analysis of the size and distance of electronic lane control signals for tunnel crossing in the tunnel Hamburg Stellingen. 6th International Conference Traffic and Safety in Road Tunnels, 10.-12. Mai 2011, Hamburg.
Gross, H., Huber, S., Jürgensohn, T, & Manzey, D. (2010). Prevention of runway incursions in a data-link environment: empirically proven features for a next-generation airport moving map. Vortrag anlässlich des Annual Meeting des Human Factors and Ergonomics Society Europe Chapter, Berlin, Germany.
Jürgensohn, T. (2010). Psycho-Ingenieurwesen – Hinweise für interdisziplinär arbeitende Ingenieure. Praktische Grundlagen der Automatisierungstechnik. München: Oldenbourg Industrieverlag, S. 97-105.
Jürgensohn, T., Huber, S., & Kupschick, S. (2010). Berechnete Angst – Simulation emotionaler Einflüsse auf Fahrverhalten im Tunnel. In: Kolrep, H., & Jürgensohn, T. (Hrsg.). Fahrermodellierung – Zwischen kinematischen Menschmodellen und dynamisch-kognitiven Verhaltensmodellen. 3. Berliner Fachtagung Fahrermodellierung 17./18. Juni 2010, Berlin. Düsseldorf: VDI-Verlag, S. 8-22.
Jürgensohn, T., Kupschick, S., Sölter, K., & Chucholowski, C. (2010). Virtuelle Testfahrer. In: Der Fahrer im 21. Jahrhundert, Fahrerunterstützung und Bedienbarkeit. Düsseldorf: VDI-Verlag.
Kolrep, H., & Jürgensohn, T. (Hrsg.) (2010). Zwischen kinematischen Menschmodellen und dynamisch-kognitiven Verhaltensmodellen. – 3. Berliner Fachtagung Fahrermodellierung 17./18. Juni 2010, Berlin. Düsseldorf: VDI-Verlag.
Kolrep, H., Oehme, A., & Mohs, C. (2010). Task Analysis Tool for Human Factors Cases in Aviation. In Droog, A., & Heese, M. (Hrsg.) Proceedings of the 29th EAAP conference. 20-24 September 2010, Budapest, Hungary, S. 359-363.
Oehme, A., & Schulz-Rückert, D. (2010). Automation in aerodrome traffic control In Droog, A., & Heese, M. (Hrsg.) Proceedings of the 29th EAAP conference. 20.-24. September 2010, Budapest, Hungary, pp. 109-114.
Oehme, A., & Schulz-Rueckert, D. (2010). Distant air traffic control for regional airports. Proceedings of the 11th IFAC-Symposium on Analysis, Design, and Evaluation of Human-Machine Systems. Valencienne, France, 141-145. DOI: 10.3182/20100831-4-FR-2021.00026
Urvoy, C., Oehme, A., Drege, C., Sendobry, A., & Klingauf, U. (2010). Conceptual validation of advanced pilot guidance-systems – A field test report. Proceedings of the 11th IFAC-Symposium on Analysis, Design, and Evaluation of Human-Machine Systems. Valencienne, France, 356-361. DOI: 10.3182/20100831-4-FR-2021.00063
2009
Kupschick, S. & Oehme, A. (2009). Online-Emotionsklassifizierung auf Basis eines Valenz-Arousal-Modells. In: Welke, S., Kolrep, H. & Rötting, M. (Hrsg.). Biophysiologische Interfaces in der Mensch-Maschine-Interaktion, S. 83-93. Düsseldorf: VDI-Verlag.
Welke, S., Jürgensohn, T., & Rötting, M. (2009). Single-trial detection of cognitive processes for increasing traffic safety. 21th International Proceedings of Technical Conference on the Enhanced Safety of Vehicles (ESV).
Welke, S., Kolrep, H., & Rötting, M. (Hrsg.) (2009). Biophysiologische Interfaces in der Mensch-Maschine-Interaktion. 1. Berliner Fachtagung. Fortschritt-Berichte VDI, Düsseldorf: VDI Verlag.
2008
Fischer, K., Ritz, F., Gärtner, K., Kolrep, H., Lehmann, H., & Hönger, A. (2008). Kompetenzentwicklung und kognitive Modellierung in der Betriebsführung der SBB. Proceedings der 50. Fachausschusssitzung (T5.4) Anthropotechnik der Deutschen Gesellschaft für Luft- und Raumfahrt (DLRG), Manching. Bonn: Deutsche Gesellschaft für Luft- und Raumfahrt.
Huber, S., Oehme, A., Kolrep, H., & Jürgensohn, T. (2008). Situation Awareness and Lighting on Airport Taxiways – Should Situation Awareness Measurement be Situation-Specific? Proceedings of the 28th Conference of the European Association for Aviation Psychology. 27.-31. Oktober, Valencia, Spain.
Jürgensohn, T., & Kolrep, H. (2008). Fahrermodellierung in Wissenschaft und Wirtschaft. – 2. Berliner Fachtagung Fahrermodellierung, Fortschritt-Berichte VDI, Düsseldorf: VDI Verlag.
Jürgensohn, T., & Kupschick, S. (2008). Parametergeregelte Fahrermodelle für Standardmanöver. In Jürgensohn, T., & Kolrep, H. (Hrsg.). Fahrermodellierung in Wissenschaft und Wirtschaft. Düsseldorf: VDI Verlag, S. 15-34.
Lichtenstein, A., Oehme, A., Kupschick, S., & Jürgensohn, T. (2008). Comparing Two Emotion Models for Deriving Affective States from Physiological Data. In: Peter, C., & Beale, R. (Hrsg.). Affect and Emotion in HCI. Berlin: Springer, S. 35–50.
2007
Fischer, K., Wäfler, T. & Kolrep, H. (2007). Sicherheitsmanagement – Sicherheit muss von „oben“ und von „unten“ kommen. KMU-Magazin, Nr. 5, S. 34-37.
Jürgensohn, T. (2007). Control Theory Models of the Driver. In Cacciabue, P. C. (Hrsg.). Modelling Driver Behaviour in Automotive Environments. London: Springer-Verlag, S. 272-292.
Jürgensohn, T. (2007). Mensch und Kraftfahrzeug: Methoden der Optimierung von Bedienung und Interaktion. In Schindler, V., & Sievers, I. (Hrsg.). Forschung für das Auto von morgen. Berlin: Springer-Verlag, S. 287-300.
Kolrep, H. (2007). Was modellieren Fehlermodelle? Proceedings der Fachtagung Sicherheitsmanagement. Olten: FHNW Fachhochschule Nordwestschweiz.
Mohs, C., Lewandowitz, L., Patzlaff, C., & Jürgensohn, T. (2007). DisTracked – workload evaluation for users of mobile applications. In: Rötting, M., Wozny, G., Klostermann, A., & Huss, J. (Hrsg.). 7. Berliner Werkstatt Mensch-Maschine-Systeme, Prospektive Gestaltung von Mensch-Maschine-Interaktion, 10.-12.10.2007. Düsseldorf: VDI-Verlag, S. 447-452.
Oehme, A., Herbon, A., Kupschick, S. & Zentsch, E. (2007). Physiological correlations of emotions. In Olivier, P., & Kray, C. (Hrsg.). Proceedings of the AISB Annual Convention. Newcastle upon Tyne, UK, S. 59-63.
Oehme, A., Lichtenstein, A., Kupschick, S., & Jürgensohn, T. (2007). Emotionen und umgebungsintelligente Systeme. In: Rötting, M., Wozny, G., Klostermann, A., & Huss, J. (Hrsg.). 7. Berliner Werkstatt Mensch-Maschine-Systeme, Prospektive Gestaltung von Mensch-Maschine-Interaktion, 10.-12.10.2007. Düsseldorf: VDI-Verlag, S. 383-386.
2006
Forest, F., Oehme, A., Yaici, K., & Verchère-Morice, C. (2006). Psycho-social aspects of context awareness in ambient intelligent mobile systems. Proceedings of the 15th IST Mobile & Wireless Communication Summit. Myconos, Greece.
Herbon, A., Oehme, A., & Zentsch, E. (2006). Emotions in ambient intelligence – An experiment on how to measure affective states. Paper presented at the Emotions in HCI Workshop at HCI 2006: Engage! London, UK.
Jürgensohn, T. (2006). Psycho-Ingenieurwesen – Hinweise für interdisziplinär arbeitende Ingenieure. atp Automatisierungstechnische Praxis. München: Oldenbourg Industrieverlag, S. 50-57.
Kolrep, H. (2006) Bedienkonzepte und Kundenakzeptanz vernetzter elektronischer Unterstützungssysteme. 10. Jahrestagung Elektroniksysteme im Automobil. 6.-9. Februar 2006, München.
Kolrep, H. (2006). Vernetztes Fahren – Wie entstehen Sicherheit und Akzeptanz mobiler Anwendungen im Kraftfahrzeug. Proceedings der Fachtagung Mobile und Verteilte Systeme, Brugg: FHNW Fachhochschule Nordwestschweiz.
Naumann, A.; Urbas, L.; Wandke, H. & Kolrep, H. (2006). Mensch-Maschine-Schnittstellen für Vernetztes Fahren: Regeln zur Systemgestaltung. MMI-interaktiv. Nr. 10, ISSN 1439-7854, S. 7-16.
2005
Jürgensohn, T. (2005). Control Theory Models of the Driver. In Macchi, L., Re, C., Cacciabue, P. C. (Hrsg.). Proceedings of the international workshop on modelling driver behaviour in automotive environments. Ispra, 25.-27. Mai. Luxembourg: Office for Official Publication of the European Communities, S. 37-42.
Jürgensohn, T. (2005). Psycho-Ingenieurwesen – Hinweise für interdisziplinär arbeitende Ingenieure. In Karrer, K., Gauss, B., & Steffens, C. (Hrsg.). Beiträge zur Mensch-Maschine-Systemtechnik aus Forschung und Praxis (Festschrift für Klaus-Peter Timpe). Düsseldorf: Symposion, S. 45-61.
Jürgensohn, T., Zentsch, E., Rose, A., Kolrep, H., & Oehme, A. (2005). Der Hautleitwiderstand als empfindliches Maß zur Fahrerzustandserkennung. In Urbas, L., & Steffens, C. (Hrsg.). Zustandserkennung und Systemgestaltung. 6. Berliner Werkstatt Mensch-Maschine-Systeme. 13. – 15. Okt. 2005, Berlin. Düsseldorf: VDI Verlag, S. 155-160.
Keller, K.-H., Jürgensohn, T., Huhnold, M., & Kolrep, H. (2005). Einfluss veränderter Befeuerungsbedingungen durch Zweischwellenbetrieb am Flughafen Frankfurt/Main auf Beanspruchung und Leistung der Piloten. In Urbas, L., & Steffens, C. (Hrsg.). 6. Berliner Werkstatt Mensch-Maschine-Systeme. Zustandserkennung und Systemgestaltung. 13. – 15. Okt. 2005, Berlin. Düsseldorf: VDI-Verlag, S. 59-64.
Kolrep, H., Rimini-Döhring, M., Oehme, A., Jürgensohn, T., & Altmüller, T. (2005). Wie sieht müde aus? – Entwicklung und Validierung einer Skala zur Müdigkeitsbewertung von Kraftfahrern. In Urbas, L., & Steffens, C. (Hrsg.). 6. Berliner Werkstatt Mensch-Maschine-Systeme. Zustandserkennung und Systemgestaltung. 13. – 15. Okt. 2005, Berlin. Düsseldorf: VDI-Verlag, S. 65-70.
Rose, A., Oehme, A., Kolrep, H., & Jürgensohn, T. (2005). Unterschiede bei physiologischen Indikatoren des Fahrerzustandes zwischen Realfahrt und Simulator. In Urbas, L., & Steffens, C. (Hrsg.). 6. Berliner Werkstatt Mensch-Maschine-Systeme. Zustandserkennung und Systemgestaltung. 13. – 15. Okt. 2005, Berlin. Düsseldorf: VDI-Verlag, S. 161-166.
2004
Jürgensohn, T., & Kolrep, H. (2004). Subjektive Fahrerempfindungen messen und objektivieren. Automotive Engineering Partners, Nr. 3/2004, S.34-38. Wiesbaden: Vieweg-Verlag.
Jürgensohn, T., Rose, A., & Kolrep, H. (2004). Veränderung von Kennwerten des EKGs und EOGs durch Müdigkeit beim Autofahren. In Thüring, M., & Urbas, L. (Hrsg.). 5. Berliner Werkstatt Mensch-Maschine-Systeme. 08. bis 10. Oktober 2003. Düsseldorf: VDI-Verlag, S. 273-287.
Jürgensohn, T., Seifert, K., Hohlfeld, A., Oertel, K., & Rößger, P. (2004). Methoden und Systeme der Fahrerzustandserkennung (Arbeitskreis). In Thüring, M., & Urbas, L. (Hrsg.). 5. Berliner Werkstatt Mensch-Maschine-Systeme. 08.-10. Oktober 2003. Düsseldorf: VDI-Verlag, S.400-405.
Keller, K.-H.; Kolrep, H.; Huhnold, M. & Jürgensohn, T. (2004). Introduction of a High Approach Landing System and Dual Threshold Operation (HALS/DTOP) in Frankfurt/Main – Evaluation of Human-Factors from the Pilots Perspective. In: DGLR (Hrsg.). DGLR Symposium 2004: Nachbar Flughafen – Herausforderungen und Lösungen für zukünftige Luftverkehrssysteme. DGLR-Bericht 2004/06, Bonn.
Kolrep, H., Gruhlke, F., Urbas, L., & Röse, K. (2004). Mensch-Maschine-Interaktion für Mobile Anwendungen im Fahrzeug. In Thüring, M., & Urbas, L. (Hrsg.). 5. Berliner Werkstatt Mensch-Maschine-Systeme. 08.-10. Oktober 2003. Düsseldorf: VDI-Verlag.
Kolrep, H., Keller, K.-H., Jürgensohn, T., & Hunold, M. (2004). Zweischwellenbetrieb am Flughafen Frankfurt/Main. Simulatorstudie zur Arbeitsbelastung im Cockpit. In: DGLR (Hrsg.). DGLR Symposium 2004: Nachbar Flughafen – Herausforderungen und Lösungen für zukünftige Luftverkehrssysteme. DGLR-Bericht 2004/06, Bonn.
Oehme, A., Kolrep, H., Rose, A., & Jürgensohn, T. (2004). Beanspruchungsmessung im Fahrzeug. Useware 2004 – Nutzergerechte Gestaltung Technischer Systeme. Düsseldorf: VDI-Berichte Nr. 1837, S. 151-160.
2003
Kolrep, H., Röse, K., Gruhlke, F., & Jürgensohn, T. (2003). Mobile Anwendungen im Kraftfahrzeug – Mensch-Maschine-Interaktion und Akzeptanz. GI Jahrestagung (2), S. 386-391.